Artiklen indeholder priser omregnet til baht. Tryk her for at vælge en anden valuta.
Songthaew
En songthaew er en ombygget pickup, der har fået sat to bænke på ladet og en overbygning, der kan beskytte passagererne mod vejret.
I Danmark var den ikke gået, men man har et lidt anderledes forhold til trafiksikkerhed i Thailand. Her er der ingen strikse regler om persontransport på ladet af en pickup.
Så af med bagsmækken, bolt et par bænke fast på ladet, og tilføj en overbygning i form af et skelet med nedrullelig plastik til beskyttelse mod regn, eller montér faste sider på skelettet. Og fluks har man en billig minibus/taxi.
Køretøjet har fået sit navn efter siddepladserne. "Songthaew" betyder direkte oversat "to rækker".
I mange byer har køretøjet to funktioner. Enten som en billig bus, hvor du kan stoppe den ved at række hånden ud. Ofte vil chaufføren selv med et dyt gøre opmærksom på, at han medtager passagerer, når han ser en udlænding ved vejkanten.
Du stiger af, når du ikke længere skal samme vej som songthaew'en. Der sidder stopklokker som i en rigtig bus. Som turist kan det naturligvis være svært at vide, om songthaew'en kører den ønskede vej, og hvor du skal stå af, men du kan bare spørge chaufføren på forhånd, så skal han nok give besked, når du skal stå af.
Når du bruger songthaew'en som en bus, er prisen fast. I Pattaya koster det fx 10 baht (10 baht) i lokalområdet, mens det koster 20 baht (20 baht), hvis du skal til et naboområde.
Songthaew'en som taxi
Du kan også bede om at blive kørt til et bestemt sted. I så fald fungerer songthaew'en som en taxi. Der er ikke taxameter, så husk at aftale en pris på forhånd. Ellers risikerer du at skulle betale en fed overpris.
Hvis chaufføren forlanger en for høj pris, så vent på den næste songthaew. Vær opmærksom på, at hvis du har spurgt den første i en lang række parkerede songthaew'er, og du ikke kan acceptere prisen, så vil chaufføren ofte prøve at signalere til de andre chauffører, hvad de skal forlange.
Det er normalt bedst at benytte en tom songthaew som taxi, men du kan reelt også benytte en, hvor der allerede er passagerer. Skal chaufføren ikke den ønskede vej, vil han afslå turen. Skal han i den ønskede retning, aftaler du en pris, og de andre passagerer må så bare stå af, når de ikke længere skal samme vej.
Du betaler ved at række chaufføren pengene gennem sidevinduet, når du er steget af.
Bemærk, at i Chiang Mai har songthaew'erne ikke en dobbeltfunktion. Her fungerer de udelukkende som taxi.
Du finder ikke de små songthaews i strandbyerne på Phuket. Der findes en større udgave, som er en ombygget lastbil, men den fungerer som en almindelig bus med faste køretider og ruter, og den indgår i den almindelige busplan på lige fod med de rigtige busser mellem Phuket Town og strandbyerne. Busserne kører ikke direkte mellem strandbyerne, kun til og fra Phuket Town.
Årsagen hertil er den magtfulde tuk tuk-mafia på Phuket - og i særdeleshed i Patong - der ikke tillader konkurrenter.
Egentlig er den typiske tuk tuk på Phuket reelt en songthaew, idet den har to bænke til passagerne. Det er dog ikke en ombygget pickup men et specielbygget køretøj, og den kaldes en tuk tuk. Måske fordi den som den traditionelle trehjulede tuk tuk er forsynet med en to-takts motor, og fordi den udelukkende fungerer som (meget dyr) taxi. Den kan du læse mere om på siden om tuk tuk'er.