Thailandsk transport

Du kan komme godt op at køre i Thailand – men ikke alle køretøjer er lige gode at komme op og køre i.

Tags: Rickshaw - Long-tail boat - Scooter - Tuk tuk - Skylab - Songthaew - Bus - Sikkerhed - Transport

Nej, denne artikel handler ikke om de nyeste bilmodeller i Thailand. Den handler om køretøjer og transportmuligheder, som du absolut ikke vil finde i Danmark. Simpelthen fordi de er for farlige til persontransport eller i det hele taget for farlige at have kørende på vejene.

Læs med og gys – eller fryd dig over de billige transportmuligheder og opfindsomheden.

Men først ...

Aftal altid en pris på forhånd, hvis du lader dig transportere i Thailand, og der ikke er annonceret en fast pris for transporten. Vær opmærksom på, at selv faste priser kan være med forbehold, fx at den ikke gælder, hvis I er flere end et vist antal passagerer. Vil du være på den sikre side, så få konfirmeret, at det er en fast pris, og at den gælder for jer alle.

Når der ikke annonceres med en fast pris, er prisen typisk til forhandling. Som turist vil du normalt ikke få tilbudt de lave priser som udgangspunkt, så du skal ikke være bleg for at foreslå en (meget) lavere pris end den tilbudte.

Hvis du ikke aftaler en pris på forhånd, kan du nemt risikere at skulle betale to eller tre gange mere end de lokale betaler. Bemærk, at nogle gange kan prisen også forhandles, selvom der annonceres med en fast pris.

Thailandske transportmidler

Og så til køretøjerne og et enkelt vandgående transportmiddel:

Rickshaw

Jeg lægger ud med en undtagelse, for en rickshaw er både lovlig og findes i Danmark. Jeg har medtaget den her fordi rickshaw'en trods alt stammer fra Asien, og fordi den thailandske udgave benytter en anden drivkraft end den danske.

Mens danske virksomheder, som fx Cykeltaxa, tilbyder transport med en rugbrødsmotor om sommeren, så kører de thailandske på en rismotor, og de kører hele året. Og så er de thailandske meget billigere end de danske.

Men branchen er så småt ved at uddø i Thailand. Din største chance for en tur i en rickshaw er i Chiang Mai, hvor der stadig findes en del af dem. En rickshaw er også kendt som en "samlor" i Thailand – det betyder direkte oversat "trehjul".

Long-tail boat

Du kan tage med havnebussen i København, og du har tidligere kunnet leje en havnetaxi i København. Ikke desto mindre, så ville en long-tail boat aldrig få lov at fragte passagerer i Danmark. Jeg ved ikke nok om sikkerhedsregler til søs, men jeg tror heller ikke, at den vil være lovlig til privat brug. Problemet er den uskærmede motor, som alt for let vil kunne indfange fingre, et ærme eller andet løst tøj.

Motorcykeltaxi

Det er selvfølgelig tilladt at have en passager med på en motorcykel i Danmark, men det er ikke tilladt at bruge en motorcykel som taxi. I Thailand er motorcykeltaxier meget udbredte, der kan sagtens være flere end én passager på dem, og hjelm er normalt ikke et krav.

De fleste steder er prisen den samme uanset antal passagerer, men enkelte steder, opkræves prisen pr. passager, fx på Koh Larn.

Du skal ikke være alt for nervøst anlagt, hvis du vover dig op på en motorcykeltaxi. Ud over at taxien i sig selv er farlig, fordi du er ubeskyttet i trafikken, så er førerne kendt for at se stort på færdselsreglerne. Hvis det er hurtigere at tage en modkørende vejbane, så tager man naturligvis den.

Klassisk tuk tuk

En tuk tuk er en ombygget scooter med påsat passagersæde. Passagerne sidder ubeskyttet i tilfælde af en ulykke, og det betaler de ekstra for (i hvert fald, hvis de har lys hud).

Ikke desto mindre har de fleste turister i Thailand sikkert prøvet at køre i tuk tuk, men lad det være ved en enkelt tur; du kan med fordel tage en taxi rundt efterfølgende. En taxi med taxameter er betydeligt billigere, du er beskyttet af en stålkasse, og der er aircondition.

Herskabsmodellen nedenfor er mest til pynt, jeg har ikke set den i den daglige trafik på vejene. Men sjov ser den da ud.

Skylab - potent tuk tuk

I visse områder af Thailand byder de på en mere potent tuk tuk, som kaldes en skylab, her er udgangspunktet en motorcykel i stedet for en scooter. En skylab klarer sig bedre i et bakket terræn.

Jeg faldt over denne række af skylabs hos en forhandler i Udon Thani i den nordlige del af Isaan:

En skylab er ikke mere sikker end en almindelig tuk tuk, måske endda tværtimod, da den kan køre hurtigere. Som med tuk tuk'en får man lov at betale en højere pris, end hvis man tager en taxi med taxameter.

Økonomi-tuk tuk

Det er meget billigere at svejse en sidevogn på en scooter end at ombygge den til en tuk tuk. Jeg har set økonomi-modellen her ved Ao Nang Beach og på ferieøer, som fx Koh Lanta og Koh Muk.

Tuk tuk på Phuket

Nu forvirres begreberne lidt, for på Phuket kan du finde en tuk tuk, der mere minder om en rigtig bil med sine fire hjul – den ligner en miniudgave af en gammel folkevogns-pickup med overbygning. Passagerne sidder på ladet under overbygningen, der beskytter mod sol og regn.

I nogle af dem er der sæder på tværs med indgang i siden, mens der i andre er sæder i to rækker på langs med indgang fra bagenden. Sidstnævnte gør reelt tuk tuk'en til en songthaew. Begge modeller kaldes dog for en tuk tuk på Phuket.

I Phuket-tuk tuk'en er du lidt bedre beskyttet end i en almindelig tuk tuk i tilfælde af uheld, men beskyttelsen er stadig langt fra noget, der kan leve op til danske sikkerhedskrav.

Songthaew

Songthaew betyder direkte oversat "to rækker", og det henviser til en bil til persontransport, der har to rækker sæder i køreretningen på ladet af bilen. Reelt dækker begrebet alle køretøjer med to rækker sæder, lige fra pickupper til lastbiler og de ovennævnte tuk tuk'er på Phuket.

Jeg har på disse sider dog valgt kun at betegne køretøjer som det på billedet nedenfor som songthaew.

Songthaew'en er en ombygget pickup med overbygning og to rækker sæder på ladet. Nogle steder kan du finde songthaews med faste sider på overbygningen i stedet for et stålskelet.

De fleste steder fungerer songthaew'erne som taxier, men nogle steder kører de også på faste ruter, fx i Pattaya, hvor de også kaldes baht-busser.

Hino songthaew

Mens ombyggede pickupper med passagerer siddende på ladet kan agere taxi og små busser, så agerer ombyggede lastbiler store busser. De har også sæder på ladet i køreretningen – sådan en bus kaldes også en hino songthaew. Hino er en kendt lastbilproducent i Asien, og selvom ikke alle hino songthaews er lavet af Hino, så er den på nedenstående billede:

Nogle hino songthaews har en ekstra siddebænk på langs i midten, så de burde reelt hedde hino samthaew. "Song" betyder "to", mens "sam" betyder "tre".

Lastbil

Mange af de ovenstående køretøjer til passagertransport er ombygget for at gøre dem mere passagervenlige. Helt så meget hensyn tager man ikke, når det er bygningsarbejdere, der skal transporteres. Måske fordi, bygningsarbejdere ofte er fremmedarbejdere fra fx Myanmar eller Laos. De transporteres typisk fra arbejdspladsen i en lastbil, stående som sild i en tønde på ladet.

Som regel går det godt, men når det går galt, kan det gå meget galt. Det sker, at sådan en lastbil er involveret i en ulykke og måske endda vælter, og så er der rigtig mange ofre. Du kan trøste dig med, at denne transportmulighed trods alt ikke er tilgængelig for turister.

Tags: Rickshaw - Long-tail boat - Scooter - Tuk tuk - Skylab - Songthaew - Bus - Sikkerhed - Transport

Andre artikler om transport: