Artiklen indeholder priser omregnet til baht. Tryk her for at vælge en anden valuta.
Tuk tuk
En tuk tuk er stort set blot en ombygget scooter, der har fået et ekstra hjul og et passagersæde.
Som turist i Thailand behøver du aldrig gå ret langt. Og du behøver ikke at holde udkig efter en kørelejlighed. For selv hvis der undtagelsesvis ikke holder en tuk tuk eller taxi i nærheden, skal du ikke gå mange meter, før en forbipasserende sænker farten for at spørge, om du skal med.
Du skal for øvrigt ikke blive overrasket, hvis tuk tuk-chaufføren har kone og evt. barn med. Det er ikke usædvanligt uden for Bangkok, hvor tuk tuk'erne ofte har et passagersæde i førekabinen.
Ombygget scooter i Bangkok
Der findes flere forskellige modeller af tuk tuk'er, men dem, du ser i Bangkok (se billedet øverst), er stort set blot ombyggede scootere – de har endda bibeholdt scooterens styr i stedet for at bruge et rat. De ligner absolut ikke køretøjer, du kan se hjemme i Danmark.
Som turist skal du selvfølgelig prøve at køre i en tuk tuk, ellers har du ikke for alvor været i Thailand. Men måske du bare skal nøjes med en enkelt tur.
Tuk tuk'en er nemlig farlig, forurenende og sundhedsskadelig, ubehagelig – og dyr.
Farlig, fordi du ikke er særlig godt beskyttet ved uheld. Og den risiko bliver absolut ikke mindre af den måde, som chaufførerne kører på.
Forurenende, fordi den benytter en totaktsmotor, og sundhedsskadelig, fordi du får udstødningen fra såvel andre tuk tuk'er, som fra alle andre køretøjer lige ned i lungerne. Og man benytter sjældent partikelfiltre i Thailand. Jeg har en fornemmelse af, at tuk tuk-chaufførerne ikke bliver så gamle.
Ubehagelig, fordi chaufførerne gerne kører slalomkørsel, så du bliver slynget fra side til side. Forureningen gør også turen mindre behagelig, og vejrliget kan også drille.
Hertil kommer, at det er dyrt at køre med tuk tuk, i hvert fald for turister. De små køretøjer bruger ikke taxameter, i stedet aftales en pris før turens start – start aldrig på en tur uden først at have aftalt en pris! Og den tilbudte pris for en turist er sædvanligvis betydeligt højere, end hvad den samme tur vil koste i en taxi med aircondition.
Du kan ganske vist prøve at prutte prisen ned, og hvis du er rigtig skrap, kan du ende med det dobbelte af, hvad en taxi vil koste.
Tuk tuk-chaufførerne i Bangkok er også kendt for at ville køre dig til alle andre steder, end der hvor du beder om at blive kørt hen. Beder du om at komme til et bestemt shoppingcenter, vil du måske få at vide, at det har lukket nu, men han kan foreslå dig et meget bedre sted at gå på indkøb. Du vil måske også få foreslået et besøg hos byens bedste skrædder eller en ekstra billig smykkebutik, der har et specielt udsalg netop nu.
Forslagene er ikke for at gøre dig en tjeneste, det er for at fore hans egen tegnebog. Han vil nemlig typisk få returkommission fra de pågældende steder. Og deres priser er typisk højere end andre steder, så de kan betale kommissionen. Storcentrene har meget sjældent lukket, så du kan roligt gå ud fra, at sådan en påstand er løgn. Læs mere på siden Shopping i Bangkok.
Det er selvfølgelig ikke altsammen negativt med hensyn til tuk tuk'erne. Det kan føles lidt sjovt at køre i sådan en, og de kan nogle gange komme hurtigere frem end taxierne. Også selvom det ofte er på bekostning af den i forvejen lave sikkerhed.
Inden jeg fortsætter med at fortælle om nogle mere bil-lignende tuk tuk'er med fire hjul, så vil jeg lige vise et billede af herskabsmodellen i Bangkok. Jeg faldt over den uden for storcentret MBK op til jul i 2010. Jeg behøver vel ikke at nævne, at det er kunstig sne, du ser på juletræet i baggrunden.
Tuk tuk med fire hjul
Uden for Bangkok kan du finde tuk tuk'er, der minder mere om rigtige biler. De har fire hjul, et rigtigt rat og minder lidt om et lille folkevognsrugbrød med udskårne vinduer og bænke til at sidde på.
De kan være lidt mere behagelige at køre i, og de er vel også mere sikre, da man er lidt bedre beskyttet ved uheld. I disse tuk tuk'er stiger man sædvanligvis ind gennem en åbning bagi eller i den ene side.
Du kan fx finde de firehjulede tuk tuk'er på ferieøen Phuket, hvor de er en af de få slanger i paradiset – ikke mindst i Patong og de andre strandbyer på vestkysten.
Læs også om tuk tuk'ens fætter, Songthaew'en, der er en ombygget pickup, der fungerer som minibus eller taxi.
Tuk tuk på Phuket
Tuk tuk'erne på Phuket fortjener et selvstændigt afsnit. Her taler man nemlig om en tuk tuk-mafia, hvor chaufførerne med såvel vold som blokader har forhindret konkurrence fra busser og taxier med taxameter.
I Patong opererer tuk tuk'erne typisk med en enhedspris for hele byen, uanset om du skal fra den ene ende af byen til den anden eller blot 100 meter længere ned ad gaden. Prisen er 200 baht (200 baht), omend jeg et par gange har hørt den forhandlet ned til 150 baht (150 baht). På den anden side har jeg også hørt chauffører kræve mere end 200 baht. Nu virker det måske ikke så voldsomt, når du sammenligner med en dansk taxi, men med de korte afstande i byen, betyder det, at priserne er mindst fem gange højere, end hvad det koster at køre i en taxi med aircondition i Bangkok.
Der findes busser mellem strandbyerne og Phuket Town på den anden side af øen, og vil du til en anden strand, kan du benytte Phuket Smart Bus, som opererer med en fast pris på 100 baht (100 baht). Smartbussen blev etableret i 2018, og det er egentligt imponerende, at den har fået lov at køre – forrige gang, nogle startede en busrute mellem strandbyerne, brændte tuk tuk-chaufførerne bussen af.
Tuk tuk-chaufførerne blokerer også jævnligt for al trafik fra fx krydstogtsskibe og besøgende flådefartøjer i Phuket Towns havn, hvis de forsøger at bruge deres egne busser i stedet for tuk tuk'erne.
Det koster 400-500 baht (400-500 baht) for en ti-minutters tur fra Patong til en af nabobyerne. En thailandsk fabriksarbejder tjener typisk mindre end 400 baht (400 baht) om dagen.
Når du forhandler pris med en tuk tuk på Phuket, vil du opdage, at det er meget svært at forhandle prisen ned. Og du skal være opmærksom på, at det kan koste ekstra, hvis I er flere personer. Husk derfor altid ved prisforhandlingen at få en pris for alle.
Det sker indimellem, at turister brokker sig over prisen, når de opdager, hvor kort en tur viser sig at være. Hvorefter de måske ligefrem nægter at betale det fulde beløb. Det skal du ikke gøre! Betal, eller næste stop kan vise sig at være på hospitalet.
Forstå mig ret, ikke alle tuk tuk-chauffører på Phuket er nogle banditter; der er også mange flinke og ærlige tuk tuk-chauffører. Og de høje priser skyldes især bagmændende, der opkræver en ublu betaling for tilladelsen til at køre.
Når turister klager over noget på Phuket, så går klagerne typisk på tuk tuk-priserne eller chaufførens opførsel eller på erstatningskrav fra udlejere af jetski. Mere om sidstnævnte på siden Jetski-fup.