Artiklen indeholder priser omregnet til baht. Tryk her for at vælge en anden valuta.
Sightseeing i en rickshaw
Tag på sightseeing i en rickshaw, på thai også kendt som en samlor (trehjul).
Det kan være trættende at rende rundt i den thailandske hede for at tage billeder af de forskellige seværdigheder, men nogle steder kan du spare på kræfterne og lade andre bruge benene for dig. Du kan nemlig tage på en afslappet sightseeing-tur i en rickshaw, hvor du i adstadigt tempo cykles rundt til de forskellige seværdigheder, mens du nyder skyggen under rickshaw'ens halvtag.
Det er langt fra alle steder i Thailand, du har denne mulighed, faktisk har jeg kun set rickshaws i Chiang Mai, men de skulle bl.a. også findes i Chiang Rai og Hua Hin. Hvis endelig der skulle være rickshaws i Bangkok, så er det nok ikke det bedste transportmiddel i netop den by grundet trafikken og forureningen.
Men i Chiang Mai findes de som sagt. Du finder dem især i og omkring den gamle bydel, hvor du kan hyre dem som en taxi eller til en rundtur. Det er typisk ældre mænd med ældre køretøjer, og du kan ikke regne med, at de kan tale engelsk ud over det nødvendige til en prisforhandling. Men cykle, det kan de, trods deres skrøbelige udseende. Prisen afhænger selvfølgelig af, hvor du vil hen, eller hvor lang tid der skal bruges til en rundtur. Jeg har ikke selv kørt i rickshaw, men timelønnen er ikke høj i Chiang Mai, så jeg vil tro, at du kan få en rundtur på en time eller to for omkring 200 baht (200 baht).
Du kan også finde mere strømlinede tilbud med yngre pedaltrampere, nye cykler og kendskab til engelsk. Prisen er ofte også det ti-dobbelte eller mere. Jeg ved ikke, hvem der arrangerer de strømlinede ture, men du kan prøve at spørge i de forskellige turboder. Jeg har aldrig set den slags rickshaws alene, kun i form af lange rækker af rickshaws der bevæger sig gennem den gamle del af Chiang Mai.
Du kan altså vælge mellem en dyr turisttur med faste rammer eller en mere autentisk tur, hvor du selv kan bestemme, hvad du vil se – forudsat du kan finde en af de selvstændige rickshaws.
Fra rickshaw til tuk tuk
Rickshaw'en er egentligt et ældgammelt transportmiddel. Den første udgave var en tohjulet vogn forsynet med et par stænger som en person så trak vognen i. Det foregik i gåtempo. Den moderne type, der er mere velegnet til løb og dermed til hurtigere transport, blev skabt i Japan omkring 1868. Det er også herfra navnet stammer, det japanske navn er 人力車 (jin-riki-sha), som betyder "manddrevet vogn". Billedet her er fra bogen The Gist of Japan - The Islands, Their People, And Missions og viser et par japanske rickshaws sidst i 1800-tallet.
Da cyklen var over sine første barndomsår, fik vi den cykelbaserede rickshaw, hvor transportøren fik lov at cykle i stedet for at løbe. Den er typisk forsynet med tre hjul, omend der også findes to- og firehjulede udgaver.
Den moderne udgave af rickshaw'en er en tuk tuk, hvor en scooter har erstattet cyklen, og hvor vognen nu er lavet af metal og bygget sammen med scooteren. Her kan føreren endelig få lov at slappe af, mens passagererne til gengæld får en lidt mere ubehagelig køretur og en noget højere pris.