Artiklen indeholder priser omregnet til baht. Tryk her for at vælge en anden valuta.

Strandbus på Phuket

Billig bus mellem lufthavnen og de forskellige strandbyer på Phuket.

Tags: Phuket - Bus - Transport - Surin Beach - Kamala Beach - Patong - Karon - Kata - Rawai Beach - Rabbit Card

Hvis du vil opleve lidt mere af Phuket og se andre strandbyer end den, hvor dit hotel ligger, så er Phuket Smart Bus et oplagt valg, som er meget billigere end at tage en tuk tuk eller taxi.

Og så har bussen tilmed aircondition, gratis wi-fi og mulighed for at oplade mobile dimser via USB-stik ved hvert sæde.

Egentlig er Phuket Smart Bus en lufthavnsbus, der kører til de forskellige strandbyer på Phukets vestlige side og har endestation ved Rawai Beach, men det er også muligt at stige på og af ved stoppestederne på ruten, som fx ved rundkørslen i Karon på billedet nedenfor, så du kan bruge den til kortere ture.

Som lufthavnsbus har bussen den ulempe, at den normalt kun stopper ved stoppestederne, så har du store og tunge kufferter med, er bussen måske kun interessant, hvis hotellet ligger i nærheden af et stoppested.

Hvis I rejser flere end tre sammen, kan en taxi desuden være billigere end at tage bussen i lufthavnen, i hvert fald hvis I finder en taxi med taxameter.

Phuket Smart Bus kører cirka en gang i timen mellem lufthavnen og Rawai Beach på Phukets østkyst, og den stopper undervejs bl.a. i strandbyerne Surin, Kamala, Patong, Karon og Kata, der alle ligger på Phukets vestkyst.

Selvom bussen ikke altid er det bedste valg til transport til og fra lufthavnen, så er den som sagt et oplagt valg, hvis dit hotel fx ligger i Karon, og du vil på smuttur til Patong for at gå på indkøb eller opleve nattelivet. Mens en tuk tuk eller taxi typisk koster minimum 500 baht (500 baht) mellem nabobyer på Phukets vestkyst, så kan du tage bussen for 50 baht (50 baht) pr. person. Det kræver dog, at du investerer i et rejsekort, mere om det i afsnittet Billetpriser og betaling.

Bemærk dog, at hvis du vil tage bussen for at opleve nattelivet i Patong, skal du nok med tuk tuk eller taxi tilbage til hotellet, da sidste bus forlader Patong ved 10-tiden om aftenen. Ellers skal du vente på den første bus ved 7-tiden om morgenen.

Phuket Smart Bus stopper normalt kun ved de faste stoppesteder, så du kan altså ikke stige på eller af langs hele ruten, som du kan med busserne mellem strandbyerne og Phuket Town. Hvis du spørger pænt, kan du være heldig, at en chauffør vil stoppe på ruten, selvom der ikke er et stoppested, men det hører absolut til undtagelserne.

Du kan finde bussens stoppesteder indtegnet på mit kort over Phuket på Google Maps, og du kan finde køreplanen på bussens hjemmeside.

Det er ikke uden grund, at de kalder bussen for smart, du kan finde bussernes placering på et interaktivt kort, så du nemt kan se, om bussen er lige på trapperne, eller om du missede den og må vente på den næste. Der er ca. en time mellem afgangene, men bussen kan sagtens være et kvarter for tidligt eller for sent på den, så det interaktive kort er yderst kærkomment. Det kræver selvfølgelig, at du har adgang til internettet, fx ved at du har gratis roaming på ferien, eller du har investeret i et thailandsk simkort.

Tager du bussen til lufthavnen, når du skal hjem, så beregn god tid, så du ikke misser dit fly på grund af busforsinkelse. Sørg for at have mindst 30 minutters snor – især turen gennem Patong kan give forsinkelser.

Bemærk, at i Patong følger bussen ikke samme rute begge veje på grund af ensrettede gader. Skal du sydpå mod Rawai, holder bussen ud for den lokale elforsyning, godt 100 meter til højre for storcentret Jungceylon. Skal du nordpå mod lufthavnen, holder bussen ved politistationen på strandvejen for enden af Bangla Road.

Som med almindelige busser i Thailand skal du gøre chaufføren opmærksom på, at du vil med, hvis du står ved et stoppested. Bussen stopper ikke nødvendigvis, bare fordi der står nogle ved stoppestedet. Ræk armen ud og gør tegn til chaufføren på samme måde, som du prajer en taxi i Thailand. Chaufføren skal også have besked, når du vil af bussen, så husk at trykke på en af stopknapperne, når du vil af, ellers går han ud fra, at alle skal med hele vejen til endestationen.

Billetpriser og betaling

Phuket Smart Bus opererer med flere forskellige betalingsmuligheder. Hvis du betaler kontant, koster alle ture 170 baht (170 baht), også de korte ture mellem to nabobyer. Ved kontant betaling er det en fordel at have lige penge, for der gives ikke penge tilbage. Er du stået på bussen i lufthavnen, og du kun har 1.000 baht-sedler fra ATM'en, så koster turen 1.000 baht! Så find et sted at veksle først – eller køb et Phuket Rabbit Card, se længere nede.

Du kan betale med prompt pay, der svarer til Mobilepay. Det er dog ikke så interessant for turister, der ikke har en thailandsk bankkonto. Desuden er prisen også her 170 baht, uanset hvor langt eller kort du kører.

Til gengæld kan du få noget billigere billetter med et Phuket Rabbit Card, der er et forudbetalt betalingskort, der fungerer lidt i stil med det danske rejsekort. Rabbit Card har dog flere fordele end rejsekortet, da det kan bruges til betaling i visse butikker, restauranter m. m., og det giver også adgang til rabatter og særtilbud.

Du kan købe to forskellige rejsekort på Phuket:

Du kan købe et tre-dages kort, der giver ubegrænset brug af bussen fra købstidspunktet og yderligere to døgn. Tre dages-kortet koster 499 baht (499 baht). Vær opmærksom på, at det ikke gælder i tre døgn, men resten af købsdagen plus to døgn. Det er altså en fordel at købe det tidligt på dagen og ikke sidst på dagen.

Kortet kan forlænges til en ny tre dages-periode, eller du kan købe et nyt kort, hvis du vil have flere dage med fri brug af busserne.

Det almindelige Phuket Rabbit Card koster 300 baht (300 baht), hvoraf de 100 baht er et oprettelsesgebyr, mens de 200 baht indsættes på kortet til forbrug. Kortet er forudbetalt, og der skal være minimum 170 baht på kortet, når du stiger på bussen. Det skyldes, at der trækkes 170 baht fra kortet ved påstigning, og når du stiger af, føres der penge tilbage til kortet afhængig af prisen for den kørte strækning. Med et Phuket Rabbit Card koster turen mellem to nabostrande 50 baht.

Begge kort kan købes på busserne, og begge kort kan tankes op og bruges til betaling i tilsluttede butikker.

Læs mere om Rabbit Card i artiklen Praktisk plastik.

Dårlige anmeldelser

Normalt er det en fordel at læse andres anmeldelser af varer og serviceydelser, inden du selv finder pengepungen frem. Men lige netop med hensyn til Phuket Smart Bus, skal du tage de dårlige anmeldelser med et meget stort forbehold.

Læser du anmeldelser af bussen på Tripadvisor, vil du se nogle rose den til skyerne, mens andre fraråder brug af bussen – nogle kalder den endda et scam. En del af de dårlige anmeldelser skyldes, at brugerne simpelthen ikke har forstået systemet: De skal have minimum 170 baht på kortet ved start, og de skal tjekke ud, når de stiger af.

Du kan ikke betale turen med et Rabbit Card, hvis der kun er 150 baht tilbage på kortet. Og glemmer du at tjekke ud, får du lov at betale 170 baht for turen, selvom du kun har kørt en kort tur. Terminalen giver et lille bip, når den registrerer rejsekortet – du kan også se på displayet, om din udtjekning er registreret.

Brugen af Rabbit Card burde ikke give problemer for en dansker, der har prøvet at bruge det danske rejsekort.

Der er også klager over forsinkelser, og de er desværre meget reelle. En del af dem skyldes, at chaufføren skal fortælle nye passagerer, hvordan det virker med Rabbit Card. Og så kan trafikken være dræbende langsom, ikke mindst på turen gennem Patong.

Tags: Phuket - Bus - Transport - Surin Beach - Kamala Beach - Patong - Karon - Kata - Rawai Beach - Rabbit Card

Andre artikler om transport: