Artiklen indeholder priser omregnet til baht. Tryk her for at vælge en anden valuta.

Strandbus på Phuket

Billig bus mellem lufthavnen og de forskellige strandbyer på Phuket.

Tags: Phuket - Bus - Transport - Surin Beach - Kamala Beach - Patong - Karon - Kata - Rawai Beach - Rabbit Card

Hvis du vil opleve lidt mere af Phuket og se andre strandbyer end den, hvor dit hotel ligger, så er Phuket Smart Bus et oplagt valg, som er meget billigere end at tage en tuk tuk eller taxi.

Og så har bussen tilmed aircondition, gratis wi-fi og mulighed for at oplade mobile dimser via USB-stik ved hvert sæde.

Egentlig er Phuket Smart Bus en lufthavnsbus, der kører til de forskellige strandbyer på Phukets vestlige side og har endestation ved Rawai Beach, men det er også muligt at stige på og af ved stoppestederne på ruten, som fx ved rundkørslen i Karon på billedet nedenfor, så du kan bruge den til kortere ture.

Som lufthavnsbus har bussen den ulempe, at den normalt kun stopper ved stoppestederne, så har du store og tunge kufferter med, er bussen måske kun interessant, hvis hotellet ligger i nærheden af et stoppested.

Hvis I rejser flere end tre sammen, kan en taxi desuden være billigere end at tage bussen i lufthavnen, i hvert fald hvis I finder en taxi med taxameter. Læs om de forskellige transportmuligheder fra lufthavnen i artiklen Phuket: Transport fra lufthavnen.

Phuket Smart Bus kører cirka en gang i timen mellem lufthavnen og Rawai Beach på Phukets østkyst, og den stopper undervejs bl.a. i strandbyerne Surin, Kamala, Patong, Karon og Kata, der alle ligger på Phukets vestkyst.

Selvom bussen ikke altid er det bedste valg til transport til og fra lufthavnen, så er den som sagt et oplagt valg, hvis dit hotel fx ligger i Karon, og du vil på smuttur til Patong for at gå på indkøb eller opleve nattelivet. Mens en tuk tuk eller taxi typisk koster minimum 500 baht (500 baht) mellem nabobyer på Phukets vestkyst, så kan du tage bussen for 100 baht (100 baht) pr. person, uanset hvor langt du kører. Billedet nedenfor er forældet, i starten opererede man med varierende priser afhængig af køreturens længde.

Bemærk dog, at hvis du vil tage bussen for at opleve nattelivet i Patong, skal du nok med tuk tuk eller taxi tilbage til hotellet, da sidste bus forlader Patong ved 10-tiden om aftenen. Ellers skal du vente på den første bus ved 7-tiden om morgenen.

Phuket Smart Bus stopper normalt kun ved de faste stoppesteder, så du kan altså ikke stige på eller af langs hele ruten, som du kan med busserne mellem strandbyerne og Phuket Town. Hvis du spørger pænt, kan du være heldig, at en chauffør vil stoppe på ruten, selvom der ikke er et stoppested, men det hører absolut til undtagelserne.

Du kan finde bussens stoppesteder indtegnet på mit kort over Phuket på Google Maps. Kortet indeholder forskellige lag med fx shopping, strande m.m., du kan evt. slå nogle af lagene fra, så kortet bliver mere overskueligt. Du kan finde bussens køreplan på smartbussens hjemmeside

Det er ikke uden grund, at de kalder bussen for smart, du kan finde bussernes placering på et interaktivt kort, så du nemt kan se, om bussen er lige på trapperne, eller om du missede den og må vente på den næste. Der er ca. en time mellem afgangene, men bussen kan sagtens være et kvarter for tidligt eller for sent på den, så det interaktive kort er yderst kærkomment. Det kræver selvfølgelig, at du har adgang til internettet, fx ved at du har gratis roaming på ferien, eller du har investeret i et thailandsk simkort.

Tager du bussen til lufthavnen, når du skal hjem, så beregn god tid, så du ikke misser dit fly på grund af busforsinkelse. Sørg for at have mindst 30 minutters snor – især turen gennem Patong kan give forsinkelser.

Bemærk, at i Patong følger bussen ikke samme rute begge veje på grund af ensrettede gader. Skal du sydpå mod Rawai, holder bussen ud for den lokale elforsyning, godt 100 meter til højre for storcentret Jungceylon. Skal du nordpå mod lufthavnen, holder bussen ved politistationen på strandvejen for enden af Bangla Road.

Som med almindelige busser i Thailand skal du gøre chaufføren opmærksom på, at du vil med, hvis du står ved et stoppested. Bussen stopper ikke nødvendigvis, bare fordi der står nogle ved stoppestedet. Ræk armen ud og gør tegn til chaufføren på samme måde, som du prajer en taxi i Thailand. Chaufføren skal også have besked, når du vil af bussen, så husk at trykke på en af stopknapperne, når du vil af, ellers går han ud fra, at alle skal med hele vejen til endestationen.

Billetpriser og betaling

Man har tidligere opereret med variable priser afhængig af afstand, men nu er man gået over til at kræve en fast pris på 100 baht (100 baht), uanset hvor langt du kører. Betaler du kontant, så sørg for at have lige penge, chaufføren har normalt ikke byttepenge.

Ud over betaling med kontanter kan du betale med Prompt Pay, der svarer til Mobilepay. Det er dog ikke så interessant for turister, der ikke har en thailandsk bankkonto. Du kan desuden betale med et Rabbit Card, der svarer til det danske rejsekort. Rabbit Card har dog flere fordele end rejsekortet, da det også kan bruges til betaling i visse butikker, restauranter m. m., og det giver desuden adgang til rabatter og særtilbud. Du kan købe kortet i bussen.

Læs mere om Rabbit Card i artiklen Praktisk plastik.

Du kan desuden købe kort, der giver ubegrænset brug af bussen fra købstidspunktet og i en vis periode, fx ét døgn, tre døgn og syv døgn. De koster henholdsvis 299 baht, 499 baht og 799 baht (henholdsvis 299, 499 og 799 baht). Længste periode er et 30-dages kort, der koster 1.990 baht (1990 baht). Du kan købe kortet på bussen.

Jeg ved ikke, om det stadig gælder, men tidligere talte købsdagen som første dag, så købte du kortet sidst på dagen, ville et tre-dages kort reelt kun være brugbart til en enkelt tur på den første dag og så yderligere to dage. Spørg evt. chaufføren, før du køber kortet, hvis du ikke køber det om morgenen.

Dårlige anmeldelser

Normalt er det en fordel at læse andres anmeldelser af varer og serviceydelser, inden du selv finder pengepungen frem. Men lige netop med hensyn til Phuket Smart Bus, skal du tage de dårlige anmeldelser med et meget stort forbehold.

Læser du anmeldelser af bussen på Tripadvisor, vil du se nogle rose den til skyerne, mens andre fraråder brug af bussen – nogle kalder den endda et scam. En del af de dårlige anmeldelser skyldes, at nogle af brugerne simpelthen ikke forstod det nu skrinlagte betalingssystem, hvor de skulle have minimum 170 baht på kortet ved start, og at de ligesom med det danske rejsekort skulle tjekke ud, når de steg af.

Den slags klager burde være fortid nu, hvor man opererer med en fast pris.

Der er også klager over forsinkelser, og de er desværre meget reelle. Trafikken kan være dræbende langsom på Phuket, ikke mindst på turen gennem Patong.

Tags: Phuket - Bus - Transport - Surin Beach - Kamala Beach - Patong - Karon - Kata - Rawai Beach - Rabbit Card

Andre artikler om transport: