Artiklen indeholder priser omregnet til baht. Tryk her for at vælge en anden valuta.
Billig (og dyr) taxi
Prisen for at køre med taxi svinger meget, dels afhængig af, hvor i Thailand du befinder dig, og dels af hvor blåøjet du er.
Det er ikke alle steder i Thailand, man overhovedet har taxier, som vi kender dem hjemme i Danmark. Og der kan være stor forskel på priserne, og hvordan de opererer. Du kan finde almindelige taxier i Bangkok og på enkelte feriedestinationer, som fx Pattaya, Phuket og Samui.
Du kan sagtens finde personlig transport alle andre steder i Thailand, du skal bare have fat i nogle andre køretøjer, som fx en tuk tuk, en songthaew eller en motorcykeltaxi. Taxien er dog den bedste transportform til personlig transport, så vælg den, hvor det er muligt. Taxien er nemlig billig (med visse forbehold, se senere), den er mere sikker, den er mere behagelig at sidde i – og den har aircondition, hvilket ikke er det værste at have i Thailand.
Når du skal med en taxi, vil det være en god ide at have nedskrevet bestemmelsesadressen på thailandsk, og det vil være endnu bedre med et kort, fx med hotellet navn og placering og gadenavne på thailandsk. Engelskkundskaberne blandt chaufførerne er gerne mangelfulde. Tjek hotellets hjemmeside, inden du tager hjemmefra, flere hoteller tilbyder et udskrivningsklart kort, som du kan give chaufføren.
Bemærk, det er lovpligtigt for passagerer at have sikkerhedssele på i taxier, mens den slags ikke er nødvendigt i de mere usikre køretøjer, læs mere på siden Sikkerhed i Thailand.
Bangkok
Det vrimler med taxier i Bangkok, og du behøver sjældent at bevæge dig mange meter, før du kan finde en ledig vogn. Enten på holdepladser ved populære turistattraktioner eller kørende på gaden, tjek afsnittet Sådan prajer du en taxi. Taxierne findes i forskellige markante farver, alt efter hvilket taxiselskab de tilhører.
Der findes også en del "sorte" taxier, især i lufthavnene Suvarnabhumi og Don Mueang, hvor de vil opsøge dig inde i lufthavnsbygningen og tilbyde dig transport til en fast pris. Prisen vil normalt altid være højere end for en rigtig lufthavnsstaxi, der kører med taxameter. I stedet for at tage mod den slags tilbud, så følg skiltene i lufthavnen til de rigtige taxier. Tjek også længere nede om snyd med priserne.
Du kan selvfølgelig også vælge at leje en limousine eller minibus i lufthavnen. I så fald skal du henvende dig til en en af boderne med den slags tilbud – lad være med at tage mod tilbud fra de "sorte", som opsøger dig.
Taxameterprisen er meget billig i Bangkok. En tur på en time kan koste så lidt som 300 baht (300 baht). Startprisen er 40 baht (40 baht), hvilket inkluderer den første kilometer, og så koster det fra 6,50 baht (6.5 baht) pr. km. for korte distancer på op til 10 km. Herefter stiger prisen pr. km gradvist for hver 10. km op til 10,50 baht (10.5 baht) pr. km. for afstande over 80 km. Som herhjemme tæller taxameteret også, når man holder stille – hvilket man ofte gør i Bangkok – men det er så lidt, at det ikke just vil vælte dit budget: 3 baht (3 baht) i minuttet.
Der kan være ekstra omkostninger for en tur. Ved kørsel fra lufthavnene Suvarnabhumi og Don Mueang skal der således betales et lufthavnsgebyr på 50 baht (50 baht), og i Phuket Airport skal der betales et lufthavnsgebyr på 100 baht (100 baht). Gebyret lægges oven i taxameterprisen, når du betaler for turen. Læs mere om at tage en taxi i de tre lufthavne i artiklerne Suvarnabhumi: Transport fra lufthavnen, Don Mueang: Transport fra lufthavnen og Phuket: Transport fra lufthavn.
Betaling, betalingsveje og snyd
En anden ekstra omkostning er ved brugen af betalingsveje. Der findes en række betalingsveje i form af motorveje/motortrafikveje i Bangkok, hvor du kan komme noget hurtigere frem end via de almindelige veje. Prisen ligger på mellem 25 og 45 baht (mellem 25 og 45 baht) pr. betalingsvej. Chaufføren vil normalt på forhånd spørge dig, om du vil ad betalingsvejene eller ad de almindelige og mere forstoppede veje. Bemærk, at du forventes selv at betale ved betalingsboderne. Chaufføren lægger normalt ikke ud. Det vil derfor være en god ide at have småpenge på dig, så du kan betale med lige penge. Og apropos betaling, chaufførerne har sjældent mange penge på sig, så de kan typisk ikke give tilbage på store sedler som 500 og 1.000 baht, sørg derfor for at have mindre sedler til at betale med.
Drikkepenge er ikke en del af den thailandske kultur, omend man mange steder er ved at tage ved lære af vestlige turister. Men det er normalt at runde op, hvilket også gør det nemmere for chaufføren, når han ikke skal finde byttepenge frem. Koster en tur 90 baht, så giv ham 100 baht. Koster den 46 baht, så giv ham 50 baht. Er prisen 50 baht, forventer chaufføren ikke andet end 50 baht.
Mens drikkepenge ikke er en del af den thailandske kultur, så er der noget andet, som er temmelig udbredt i turistområderne i Thailand, nemlig en flå turisten for så meget som muligt-kultur. Nogle chauffører vil fx ikke køre efter taxameter, når de ser en turist – og vi er jo nemme at genkende. I stedet tilbyder de dig en fast pris, og den kan være to, tre eller fem gange højere end taxameterprisen ville være. Hvis en chauffør ikke vil køre efter taxameter, så tag den næste taxi. Der er masser af dem.
Selv hvis det lykkes at finde en vogn, der er villig til at køre med taxameter, så er den hellige grav ikke altid velforvaret. Enkelte chauffører har det med at slå taxameteret fra undervejs, hvis du er uopmærksom. Lidt efter vil chaufføren fortælle, at taxameteret er gået i stykker – og så vil han foreslå en fast pris. Hold øje med taxameteret undervejs, så du har lidt styr på prisen, hvis det går "i stykker". Alt efter temperament kan du bede ham prøve at slå det til igen og samtidig fortælle ham, hvad det stod på, inden det gik "i stykker", eller du kan bede ham stoppe med det samme og så betale, hvad der sidst stod på taxameteret. Du vil sjældent have problemer med at finde en ny taxi.
Lad mig slå fast, at der findes rigtig mange ærlige taxichauffører. De brodne kar er desværre med til at give hele standen et dårligt ry – omend knap så dårligt et ry, som tuk tuk-chafførerne har.
Sådan prajer du en taxi
I Danmark er du vant til at række hånden i vejret med en eller flere fingre opad, når du vil praje en taxi. Nogle pifter også for at stoppe en vogn. Det er ikke god tone i Thailand. Du rækker i stedet hånden ud i en skrå vinkel nedad, og med fingrene nedad. Du kan evt. vifte hånden lidt. Det gælder for øvrigt ikke kun ved taxier men ved alle køretøjer, du vil stoppe. Også busser. Busserne stopper nemlig ikke automatisk ved et stoppested, bare fordi der står nogle og venter.
Pattaya, Phuket, Samui ...
Det er ikke så nemt at køre med taxameter andre steder end i Bangkok. I Pattaya og på Samui har de ganske vist taxier med taxameter, men de bruger det ikke.
I Pattaya bruges taxametervogne mest af turister, der skal til Bangkok, og man opererer med faste priser i stedet for at bruge taxameteret. Du kan også køre med taxi i selve Pattaya – uden taxameter, selvfølgelig – men de fleste lokale og turister bruger i stedet en Songthaew, også kaldet en baht bus. En songthaew fungerer både som bus og som en taxi med faste priser.
Også på Samui kører taxierne kun med faste priser. De fleste taxier har endog blændet displayet på taxameteret, så du ikke kan se, hvad der står på det, for det tilfælde at det skulle være slået til ved en fejl.
Phuket er lidt speciel, her findes en magtfuld taximafia. Det eneste sted, du finder taxier med taxameter, er i lufthavnen. Her finder du dem lige uden for hovedbygningen. Mange af dem vil foretrække at køre uden taxameter, men du bør insistere på at det bruges – det er normalt altid det billigste.
Du kan normalt ikke praje en taxametertaxi på gaden på Phuket. Han vil ikke stoppe, for hvis han skulle tage dig op, risikerer han dels sit gode helbred, og dels en stor værkstedsregning på bilen.
Du kan finde sorte taxier eller limousine-vogne holdende forskellige steder, især i feriebyerne. Du kan kende dem på, at de typisk holder parkeret med et stort skilt med teksten "TAXI" på forruden, eller ved at chaufføren mere eller mindre påtrængende spørger, om du skal bruge en taxi, når du går forbi. De opererer med faste priser, som er noget højere, end hvad en taximetervogn ville koste.
Alt efter travlhed og sæson kan du måske forhandle prisen ned – hvis der ikke er andre chauffører i nærheden, der er med på en lytter. Der er stram kontrol med, hvem der samler kunder op de forskellige steder, og hvilke priser der køres for.
Der findes forskellige app-baserede taxi-tjenester i Thailand, fx Grab, InDriver og Bolt. De findes også på Phuket. Men det er ikke altid uden problemer at hyre sådan en. Der er jævnligt historier i medierne om chauffører, der udsættes for ballade – også selvom der er passagerer i bilen – hvis han har samlet dem op et forkert sted på Phuket.