Artiklen indeholder priser omregnet til baht. Tryk her for at vælge en anden valuta.
Metro, Skytrain og andre bytog
Kom hurtigt gennem Bangkok, uden at du behøver at bekymre dig om trafikpropper.
Sidst opdateret d. 8. juli 2024
Bangkok er kendt (læs: berygtet) for sine nærmest uendelige trafikpropper, der kan gøre det temmelig langsommeligt at komme rundt i byen, hvis man tager en bus, en taxi eller en tuk tuk. Men der er heldigvis alternativer uden indlagte trafikpropper.
Hvis du har styr på nerverne, og du har betalt din livsforsikring, kan du tage en motorcykeltaxi, der med legende lethed kan sno sig gennem bilkøerne. Lidt mindre farligt og nervepirrende er det, hvis du tager vandvejen, og endelig er der bytog, der tilmed byder på aircondition.
Bangkok har flere linjer med bytog, dels under jorden som metro, og dels som skytrain, der kører på spor højt over trafikpropperne. Der arbejdes på nye ruter og udbygning af de eksisterende ruter, så der bliver flere og flere steder, hvor du med fordel kan tage toget.
Nu er togene naturligvis ikke så fleksible, som de forskellige former for taxier, da de jo er afhængige af spor – noget lignende gælder for flod- og kanalbusser, der kræver vand – men du kan gøre som de lokale og tage toget på de lidt længere strækninger på din rute og så skifte til taxi eller (gyys!) motorcykeltaxi det sidste stykke.
Du finder holdepladser for motorcykeltaxier ved de fleste stationer, som her ved metrostationen Sukhumvit:
De forskellige linjer udbygges konstant, og sidst i 2020 åbnede guldlinjen (BMA Gold Line), der er en helt ny monorail med et selvkørende tog. Den administreres af samme selskab, som står for skytrain-linjerne (BTS). Nyeste skud på togstammen er de røde SRT-linjer, der åbnede i august 2021.
I afsnittene nedenfor om de forskellige linjer nævner jeg stationer, hvor du fx kan skifte til andre linjer, shoppe eller deltage i nattelivet. Der er links til nogle af mine relevante artikler om de forskellige seværdigheder. Jeg har desuden indsat de forskellige stationer og de nævnte steder på et kort hos Google Maps.
Metro (MRT)
I skrivende stund er der to metro-linjer, den blå og den lilla. Begge kører fra 6:00 til midnat. Der er mindre end 5 minutter mellem togene i myldretiden (6-9 og 16:30-19:30) og mindre end 10 minutter uden for myldretiden. Hvis du er vant til danske bus- og togpriser, bliver du ikke just afskrækket af prisen på metroen. Billetten til de to linjer koster 17-45 baht, svarende til 17-45 baht, afhængig af antallet af stationer. Som et forsøg er der dog indført en maksimal pris på 20 baht (20 baht) på den lilla linje.
Metroen opererer med to slags billetter, en engangsbillet i form af en plastikmønt med en RFID-chip og et smartcard med en RFID-chip, der kan fyldes op (som det danske rejsekort), og som fortrinsvis er til de lokale, der bruger metroen hver dag. Som turist er du normalt bedst tjent med engangsbilletter.
Du køber plastikmønterne på stationerne i automater, hvor du vælger bestemmelsessted og betaler med mønter eller sedler. Automaterne er tosprogede, så hvis dit thailandske er lidt rustent, kan du nemt vælge engelsk øverst til højre på skærmen. Du kan også købe billetter i de betjente billetluger på stationerne.
Når du skal gennem indgangen, skal du holde mønten hen over det område på standeren, som jeg på billedet har markeret med rødt, så åbnes der for adgang. Gem mønten, du skal bruge den igen senere for at komme ud.
Når du skal ud på bestemmelsesstedet, skal du putte mønten ind i en sprække på standeren for at få åbnet.
Den blå linje
Den blå linje åbnede i 2004 og er blevet forlænget ad flere omgange. Den går i en cirkel med en afstikker fra Bang Phra til Lak Song. Undervejs kan du skifte til den lilla metrolinje på Tao Poon, du kan skifte til de nye SRT-linjer, og du har flere muligheder for at skifte til såvel Skytrain som kanalbus og fjerntog, se nedenfor.
Interessante stop på linjen:
- Silom og Lumphini giver dig begge adgang til Lumpini Park med masser af grønt og vand, og hvor du for øvrigt også kan risikere at møde nogle store øgler – de kan blive op til tre meter lange. Øglerne er ufarlige for mennesker, medmindre du falder over dem.
- Silom giver dig også adgang til nattelivet i Patpong, og hvis du er i Bangkok under songkran, er det også her, du skal hen og opleve vandkamp. Og endelig kan du her skifte til Skytrain-stationen Sala Daeng på den mørkegrønne Skytrain-linje.
- Lumphini. Du finder den danske ambassade i Bangkok i gåafstand fra Lumphini.
- Sukhumvit, her kan du skifte til Skytrain-stationen Asok på den grønne Skytrain-linje, og her finder du også shoppingcentret Terminal 21 og natteliv i form af Soi Cowboy.
- Phetchaburi, her kan du skifte til San Saeb-kanalbussens station Asok, og du kan skifte til stationen Makkasan på airport-linjen.
- Phra Ram 9, her finder du IT-storcentret Fortune Town og det almindelige storcenter CentralPlaza.
- Thailand Cultural Centre, her finder du storcentret Esplanade. Storcentret er måske ikke så interessant i sig selv, men på fjerde sal finder du det børnevenlige, interaktive museum Art in Paradise. Jeg har skrevet lidt om museets afdeling i Pattaya, hvis du vil vide, hvordan det adskiller sig fra almindelige "kedelige" museer.
- Chatuchak Park, her kan du skifte til stationen Mo Chit, der er endestation på den lysegrønne Skytrain-linje. Du kan gå til ChatuChak Marked, men der er lidt kortere at gå fra næste station, Kamphaeng Phet.
- Kamphaeng Phet, her finder du weekendmarkedet Chatuchak Marked, der sandsynligvis er verdens største marked.
- Bang Sue, her kan du skifte til de røde SRT-linjer på Bangkoks hovedbanegård Krung Thep Abhiwat Central Terminal. Her finder du også fjerntog til andre dele af Thailand.
- Tao Poon, her kan du skifte til den lilla metro-linje.
- Wat Mangkon ligger i Chinatown, ca. 250 meter fra det livlige Chinatown Marked og fra de kendte gadekøkkener på Yaowarat Road.
- Sam Yot, her kan du stå af, hvis du vil besøge Klong Ong Ang, en renoveret kanal med masser af liv, levende musik, shopping og mad hver fredag, lørdag og søndag fra kl. 16.
- Sanam Chai er den nærmeste station til The Grand Palace. Der er ca. 1 varm km at gå til paladset.
- Itsaraphap Stationen ligger ca. 1 km fra det imponerende Wat Arun. Jeg vil dog anbefale, at du i stedet besøger templet fra en flodbus på Chao Phraya, hvilket du kan læse mere om i artiklen Tag vandvejen i Bangkok.
- Bang Wa. Her kan du skifte til den mørkegrønne Skytrain-linje.
- Lak Song er endestation på den blå Metro-linje.
Den lilla linje
Den lilla linje åbnede i 2016, og den skal bl.a. ses som en forlængelse af den blå linje videre ud af Bangkok. Ved åbningen var der dog et "hul" på 1,2 km mellem den blå linjes endestation og den lilla linjes endestation. Hullet blev først lukket i 2017, så man nu kan fortsætte uden at få sig en svedetur på gåben mellem linjerne.
Linjen er ikke særlig interessant for turister, så jeg vil ikke skrive nærmere om den her, udover lige et enkelt punkt. Der arbejdes på at forlænge den sydpå, hvor den vil passere Democracy Monument, og den kommer også tæt på Chinatown, hvor den vil krydse forlængelsen af den blå linje. Men det ligger nogle år ude i fremtiden. I øjeblikket tales der om 2024, og lur mig om ikke forlængelsen bliver forsinket, som det er sædvanen med bytogene i Bangkok.
Interessante stop på linjen:
- Phra Nangklao Bridge, her kan du skifte til flodbus-stationen med samme navn.
- Bang Son, her kan du skifte til den lilla lyserøde SRT-linje.
Skytrain (BTS)
Også Skytrain har i skrivende stund to linjer, en grøn og en mørkegrøn, og også her kører togene fra 6:00 til midnat. Der er mellem 3 og 8 minutter mellem togene afhængig af linje og myldretid. Prisen starter på 15 baht (15 baht), og kan komme lidt højere op end metroen, helt op til 59 baht (59 baht) afhængig af antal zoner – men det er vel heller ikke just afskrækkende for en dansker. Du kan købe et dagpas til 140 baht (140 baht).
Engangsbilletter i form af et plastikkort købes på stationerne i automater. I modsætning til i metroen kan du kun betale med mønter. Billetlugerne sælger ikke almindelige billetter, men du kan få vekslet til mønter til automaterne.
Ved billetlugerne kan du købe dagpas, og du kan købe og fylde penge på et særligt rejsekort, Rabbit Card.
Besparelsen ved at bruge rejsekortet er nærmest ikke-eksisterende, blot 1 baht pr. tur (1 baht), men du slipper for at stå i kø for at købe billet og evt. også for at stå i kø for at veksle, hver gang du skal med toget. Køerne kan være meget lange i myldretiden.
Rabbit Card kan også bruges andre steder, fx i Phuket Smart Bus samt til betaling i restauranter, m.m. Læs mere om Rabbit Card i artiklen Praktisk plastik.
Når du passerer standerne ved indgangen, skal du indsætte plastikkortet i en sprække (grøn cirkel på nedenstående billede), det kommer så ud igen oven på maskinen (rød cirkel), og indgangen åbnes. Tag billetten og gå ind. Når du skal ud på dit bestemmelsessted, indsætter du ligeledes kortet, så der åbnes for gennemgang – her kommer kortet ikke ud igen.
En lille pil på kortet viser hvilken ende, der skal først ind i sprækken. Jeg har her indcirklet pilen med rødt, den er ikke altid lige nem at se, fordi den ofte falder sammen med farverne i de forskellige designs på kortene.
Rabbit Card skal ikke indsættes i standeren som den almindelige billet, i stedet skal det holdes hen over pladen, der kan ses mellem den røde og den grønne cirkel.
Den lysegrønne linje
Den lysegrønne linje kaldes også Sukhumvit-linjen, fordi den et pænt stykke følger Sukhumvit Road. Den åbnede i 1999 på den daværende konges fødselsdag, d. 5. december.
Interessante stop på linjen:
- Wat Phra Sri Mahathat, dette er den nærmeste station til Don Muang Airport på den lysegrønne linje. Med knap fem km er det dog lidt langt at gå, men du kan tage en taxi herfra til lufthavnen.
- Mo Chit, her kan du skifte til stationen Chatuchak Park på den blå metro-linje. Det er også her, du finder Chatuchak Marked, der sandsynligvis er verdens største marked.
- Victory Monument, her finder du måske ikke overraskende Victory Monument.
- Phaya Thai, her kan du skifte til airport-linjen, der går til Suvarnabhumi Airport.
- Ratchathewi ligger et par hundrede meter fra San Saeb-kanalen, hvor du kan tage en kanalbus fra stoppet Saphan Hua Chang.
- Siam, her kan du skifte til den mørkegrønne Skytrain-linje. Du er i gåafstand af storcentret MBK, men du kan spare lidt på bentøjet, hvis du skifter til den mørkegrønne linje og kører et enkelt stop til endestationen National Stadium. Du finder dog også masser af indskøbmuligheder ved denne station, fx storcentret Siam Paragon og elektronikcentret Digital Gateway. Vil du besøge det meget store center CentralWorld, kan du stå af her og benytte det himmelske fortov, skywalk'en, frem til CentralWorld. Du kan læse om de ovennævnte shoppingmuligheder, og dem der er nævnt under næste stop, i artiklen Shopping i Bangkok.
- Chit Lom, også herfra kan du gå til CentralWorld via skywalk, eller du kan besøge et af de andre storcentre, der ligger her, fx Amarin, Erawan og – hvis du har et bugnende plastikkort – Gaysorn.
- Nana, her er du tæt på det frække natteliv i Nana Plaza, hvor der ligger utallige go go-barer, og hvor de prostituerede om eftermiddagen og især om aftenen står linet op langs fortovet uden for Nana Plaza og for den sags skyld også langs en del af Sukhumvit Road.
- Asok byder på mere frækt natteliv i form af Soi Cowboy, men der er også andre grunde til at stå af på Asok. Du kan besøge storcentret Terminal 21, og du kan skifte til den blå metro-linje på stationen Sukumvit.
- Ekkamai, her finder du Bangkok Eastern Bus Terminal (også kendt som Ekkamai) med busser til fx Pattaya og Koh Chang.
Den mørkegrønne linje
Den mørkegrønne Skytrain-linje kaldes også Silom-linjen. Også den åbnede d. 5. december 1999.
Interessante stop på linjen:
- National Stadium er endestation og her finder du storcentret MBK. Kanalbussen på San Saeb (stoppet Saphan Hua Chang) er ikke længere væk, end du kan gå dertil.
- Siam, her kan du skifte til den lysegrønne Skytrain-linje. Lige ud for stationen finder du storcentret Siam Paragon og elektronikcentret Digital Gateway. Vil du besøge det meget store center CentralWorld, kan du stå af her og benytte det himmelske fortov frem til CentralWorld. Læs om de forskellige shoppingcentre i artiklen Shopping i Bangkok.
- Sala Daeng, her kan du skifte til den blå metro-linje på stationen Silom. Sala Daeng giver dig også adgang til nattelivet i Patpong, og hvis du er i Bangkok under songkran, er det her, du skal hen og opleve vandkamp.
- Saphan Taksin. Her kan du skifte til flodbus-stationen Sathorn (Taksin).
- Krung Thonburi. Her kan du skifte til guldlinjen.
Den gule linje
Den gule linje er en MRT-linje, der åbnede i 2023. Den er ikke særlig interessant for turister. Når jeg har placeret den under BTS-systemet, så er det fordi, betalingen foregår som ved BTS-linjerne. Første afgang er kl. 5:30 og sidste afgang er ved midnat. En billet koster 15-45 baht, svarende til 15-45 baht, afhængig af antallet af stationer.
Den gule linje starter nord for Bangkoks centrum ved stationen Lad Prao, hvor man kan skifte til/fra den blå linje. Herfra går den i en bue sydpå uden om Bangkoks centrum for at ende ved stationen Samrong, hvor man kan skifte til den lysegrønne BTS-linje.
Interessante stop på linjen:
- Hua Mak, her kan du skifte til Airport link-linjen.
SRT
Den lyserøde og den mørkerøde SRT-linje er de nyeste skud på det konstant udvidende bytogsnet i Bangkok. Togene kører mellem klokken 5:30 og midnat. Der er 20 minutter mellem togene undtagen i myldretiderne (7-9 og 17-19), hvor der er 12 minutter mellem togene. Billetten til de to linjer koster mellem 12 og 42 baht (mellem 12 og 42 baht), alt efter hvor langt du skal. Som et forsøg er der dog indført en maksimal pris på 20 baht (20 baht) på den mørkerøde linje. Som i Metroen består billetten af en plastikmønt, som du køber i en automat.
Den mørkerøde linje
Den første etape af linjen er 26 km og går mellem Bang Sue og Rangsit. Når linjen er fuldt udbygget, vil den være næsten 87 km lang, og yderligere 46 km er under overvejelse.
Interessante stop på linjen:
- Don Mueang ved lufthavnen af samme navn. Don Mueang Airport benyttes hovedsageligt af indenrigs lavprisruter.
- Chatuchak. Her finder du busterminalen Mochit 2, hvor du kan tage busser til den nordlige og nordøstlige del af Thailand.
- Bang Sue, eller rettere Krung Thep Abhiwat Central Terminal, er Bangkoks nye hovedbanegård, hvor det er muligt at skifte mellem forskellige bytog og til fjerntog til andre dele af Thailand. Du kan her skifte til den lyserøde SRT-linje og til den blå metro-linje.
Den lyserøde linje
Første etape af den lyserøde linje er 15 km lang, og går fra Bang Sue til Taling Chan. Linjen vil være godt 68 km lang, når den er fuldt udbygget, en strækning på yderligere 30 km er under overvejelse.
Interessante stop på linjen:
- Bang Sue, eller rettere Krung Thep Abhiwat Central Terminal, er Bangkoks nye hovedbanegård, hvor det er muligt at skifte mellem forskellige bytog og til fjerntog til andre dele af Thailand. Du kan her skifte til den mørkerøde SRT-linje og til den blå metro-linje.
BMA Gold Line
Guldlinjen adkiller sig lidt fra de andre linjer. Togene er førerløse, og i stedet for at køre på skinner er der tale om en monorail med gummibeklædte hjul. Linjen åbnede sidst i 2020, og i første omgang har den kun tre stationer. Der opereres med en fast pris på 15 baht.
Guldlinjen
Interessante stop på linjen:
- Krung Thonburi. Endestation med skift til den mørkegrønne skytrain-linje.
- Charoen Nakhon. Her finder du storcentret Iconsiam.
Airport link
Skal du fra Suvarnabhumi Airport og ind til Bangkok, giver airport-linjen dig hurtig transport. Og selvfølgelig lige så hurtig transport den anden vej. Har du meget bagage kan en taxi dog være at foretrække. Airport-linjen åbnede i august 2010, og det koster mellem 15 og 45 baht (mellem 15 og 45 baht) afhængig af, hvor langt du skal.
Interessante stop på linjen:
- Suvarnabhumi Airport, her kan du skifte til eller fra alverdens flyruter.
- Makkasan, her kan du skifte til den blå metro-linje på stationen Phetchaburi og til San Saeb-kanalbussens station Asok. Og så kan du lade dig imponere af Makkasans enorme og oftest meget tomme betonslot, hvor man kan formode, at der er en eller anden, der har fået returkommission efter, hvor meget cement der blev brugt.
- Phaya Thai, her kan du skifte til den lysegrønne Skytrain-linje.