Mae Hong Son Loop

Jungle og bjerge samt udfordrende vejsving.

Tags: Mae Hong Son - Chiang Mai - Pai - Motorcykel - Scooter - Doi Inthanon - Natur - Jungle - Vandfald - Udsigt - Templer - Aktiviteter

Vejret i Thailand er perfekt til at køre på opdagelse på to hjul, og landskabet kan med sine bjerge og snoede veje over bjergene være en hel del mere spændende og udfordrende end flade Danmark.

Der findes flere populære ruter, hvoraf den mest kendte er Mae Hong Son Loop i Nordthailand. Mae Hong Son er den mest bjergrige provins i Thailand, og loopet er mest populært blandt motorcyklister, men det er også muligt at køre turen på scooter eller i bil. Jeg vil fraråde cykel.

Du kan få en lille smagsprøve i denne video med kommentarer på engelsk men med en velkendt accent:

Bemærk, loopet er kun for øvede, uanset om du kører på motorcykel eller scooter. Cyklen er kun for ekstreme selvpinere.

Mae Hong Son Loop starter i Chiang Mai by, fortsætter i en halvcirkel til Mae Hong Son by og fuldfører så en cirkel tilbage til Chiang Mai. Loopet byder på 1.864 vejsving, fordelt på cirka 600 km, men du vil typisk køre meget længere, fordi der er mange interessante stikture til seværdigheder undervejs.

Reelt kan du køre loopet på en dag eller to, men de fleste bruger fire til seks dage, så der er masser af tid til stikture til vandrige vandfald, Thailands toppunkt, udsøgte udsigter, forunderlige fisk, hede huler, naturrige naturstier, selvspredende solblomster, en vandløs vandrebro, klatreklare kløfter og meget, meget mere.

Der er ikke meget trafik på vejene, men du kan dog alligevel godt opleve køer på vejen som her på en stiktur ud til nogle huler:

Du kan selv vælge, om du vil køre loopet med eller mod uret. Jeg vil anbefale, at du kører med uret, for så gemmer du den mest spændende og udfordrende del af turen til sidst. I denne artikel "kører" jeg turen med uret.

De fleste vælger at inddele turen i fire etaper:

Chiang Mai til Mae Sariang
Mae Sariang til Mae Hong Son
Mae Hong Son til Pai
Pai til Chiang Mai

Chiang Mai til Mae Sariang:
Stiktur til toppen

Når du har kørt cirka en time sydpå fra Chiang Mai, får du mulighed for den største stiktur på rundturen: En tur til Thailands højeste punkt på Doi Inthanon. Indtil frakørslen har turen været flad og lidt kedelig, men den næste time frem til Doi Inthanon er noget mere spændende med vejsving på bjergene frem til toppen. Du kan desuden tage stikture på stikturen til vandfald, et par kongelige chedier og andre seværdigheder, hvilket du kan læse mere om i artiklen Doi Inthanon.

Fra Doi Inthanon kan du vælge at skære lidt af cirklen fra og køre ad vej 1088 ud til loopet, eller du kan køre samme vej tilbage, til hvor du drejede fra hovedvejen, og så fortsætte loopet mod Mae Sariang.

Mae Sariang ligger i provinsen Mae Hong Son. Bruger du en booking-tjeneste til at bestille hotel på forhånd, så tjek hotellets placering på booking-tjenestens kort.

Mae Sariang til Mae Hong Son:
Blomstrende marker

Ved Mae Sariang kan du tage en afstikker til nogle varme kilder, og du har hiking-mulighed i Salawin National Park.

Fra Mae Sariang går turen nordpå til Mae Hong Son. På vejen kan du fx tage afstikkere til Mae Surin Waterfall og Thung Bua Tong Fields. Sidstnævnte byder på marker med mexicansk solblomst, der er nogle høje buskplanter med gule blomster. Hvis du vel og mærke kommer på det rette tidspunkt.

Mexicansk solblomst stammer fra Mellemamerika. De blev bragt til området her i første halvdel af 1900-tallet af missionærer, og de har siden spredt sig vildt. Du finder dem langs vejen på en del af loopet, og ved Thung Bua Tong kan du opleve dem spredt over et større område. De blomstrer kun omkring 14 dage, så hvis du vil opleve det gule flor på fuldt tryk, skal du komme i sidste del af november.

Jeg var desværre nødt til at køre loopet i starten af november, så det var kun cirka 10 procent af knopperne, der var sprunget ud. Det var dog stadig et pænt syn.

Mae Hong Son til Pai:
Bro over rismarker

I Mae Hong Son finder du templet Doi Kongmu, der tilbyder en fin udsigt ud over Mae Hong Son. Du kan så være heldig at komme en skyfri dag, så du kan få billeder af solopgangen i stedet for mørke billeder med lavthængende skyer.

Mens det på vejen mod Mae Hong Son har været lidt småt med seværdigheder – udover, naturligvis, en flot natur – så får du meget at vælge mellem på den næste strækning. Mest kendt og populær er vandrebroen Su Tong Pae Bridge, som de lokale byggede, så munkene fra tempelbjerget kunne komme over en flod og rismarkerne og frem til landsbyen Ban Kung Mai Sak.

Broen startede som en bambusbro, men er siden blevet forstærket med stålrør under bambusmåtterne, og da jeg var forbi, arbejdede man på en ny stålbro over Mae Sa Nga River og på en fornyelse af broen frem til foden af tempelbjerget.

Du kan på strækningen frem til Pai også finde flotte udsigter, vandfald, huler og nogle forunderlige fisk, der stimer sammen uden for en underjordisk vandstrøm inde fra et bjerg. For ikke at nævne en noget mere udfordrende vej med masser af vejsving op og ned ad bjergene.

Turen i loopet tager dig væk fra turiststederne, og på stikturene kan du ende steder, hvor turister er et sjældent syn, men når du nærmer dig Pai, vil du begynde at se en del fortrinsvis meget unge turister. Det starter godt 20 km før Pai ved Kiew-Lom Viewpoint, der er et populært mål for minibusser fra Pai, og hvor du også finder nogle turistboder med produkter fra de lokale bjergstammer.

Herfra og frem til Pai skal du være lidt mere opmærksom på grund af den ekstra trafik af minibusser og enkelte turister, der selv er kørt herud på scooter uden erfaring, beskyttende tøj eller andet der kan være med til at formindske risikoen ved at køre på scooter i Thailand.

Pai til Chiang Mai:
Vejsving, vejsving og flere vejsving

Turisterne på udsigtspunktet før Pai har advaret dig lidt om, at du ikke er helt så langt "ude på landet", som du måske troede. Men du vil alligevel blive overrasket over, hvor mange unge udlændinge du egentlig finder på et så usandsynligt sted som Pai. Langt fra sandstrande og fuldmåneparties.

Det er især backpackere, der har fundet vej til Pai, men her kommer også mange asiatiske turister på grund af et par film. Den kinesiske film "Lost in Thailand" har de seneste år øget antallet af kinesiske turister, og den romantiske thailandske film "Pai in love" har øget strømmen af thailandske turister til Pai. Mange, der kører Mae Hong Son Loop, vælger at overnatte mere end én nat i Pai.

Området omkring Pai er forholdsvis fladt, men når du fortsætter mod Chiang Mai, finder du hurtigt ud af, at vejsvingene på vej mod Pai kun var en lille forsmag. Efter Pai kommer den mest udfordrende del af loopet med skarpe og stejle sving, som absolut ikke er for uøvede.

Du vil også kunne opleve en del minibusser mellem Pai og Chiang Mai, og de kører ikke altid efter forholdene, så pas på.

Lidt uden for Pai kan du nyde den thailandske udgave af Grand Canyon, Pai Canyon, hvor du kan gå en tur på toppen, hvis nerverne er i orden. Nogle steder skal der klatres, og nogle steder er stien kun 20-30 centimeter bred, og der er meget langt ned på begge sider.

Det sidste stykke frem til Chiang Mai er mere fladt, så du får tid til at falde lidt til ro igen, inden du er tilbage til udgangspunktet. På vejen kan du tage afstikkere til Queen Sirikit Botanic Garden, Mae Sa Elephant Camp og Mae Sa Snake Farm, men de er dog ikke længere væk fra Chiang Mai, end at det er lige så nemt at tage dem på en udflugt for sig – evt. i forbindelse med at du kører det godt 100 km lange loop Samoeng Loop.

Der er mange flere ting at se på turen rundt i Mae Hon Son Loop end dem, jeg her har nævnt. Du kan finde flere nævnt på dette Google-kort over Mae Hong Son Loop'et med indlagte seværdigheder og udsigtspunkter, kortet indeholder også turen op til Doi Inthanon og en rundtur omkring Chiang Rai.

Gyldigt kørekort

Du selvfølgelig have gyldigt kørekort for at køre med motor i Thailand. Du skal have kørekort til motorcykel for at køre på scooter.

Har du et dansk kørekort med engelsk tekst, burde det reelt være gyldigt, hvis du er i Thailand i mindre end tre måneder, men det er ikke alle thailandske betjente, der ved det. Det vil derfor være en god ide at besøge borgerservice i din kommune og få et internationalt kørekort, det koster blot fra 30 kroner. Prisen kan afhænge af kommune, og om du skal have taget et billede. Har du et af de gamle danske kørekort uden engelsk tekst, så skal du omkring borgerservice. Det internationale kørekort skal fremvises sammen med dit danske kørekort, hvis du bliver stoppet.

Bemærk, politiet i Thailand er ikke den største grund til at have et gyldigt kørekort. Bøderne er sjældne, og de er ikke særligt høje. Det kan derimod være ekstremt dyrt, hvis du har et uheld, og du ikke har et gyldigt kørekort, for så dækker forsikringen ikke. I værste fald kan det koste dig livet, fordi du ikke får den nødvendige behandling på et sygehus uden en dækkende forsikring.

Tags: Mae Hong Son - Chiang Mai - Pai - Motorcykel - Scooter - Doi Inthanon - Natur - Jungle - Vandfald - Udsigt - Templer - Aktiviteter

Andre artikler om aktiviteter i Thailand: